“Vælg nogle svære søgeord – så tjener vi mere på kunderne”

Like eller del denne artikel:

Det var min chef, der ytrede den sætning. Rent faktisk har jeg haft hele to chefer, som havde den holdning. Som selvstændig kan jeg godt spotte hvilke potentielle kunder, der har været igennem den mølle, når jeg laver mine sædvanlige analyser på hjemmesider. Det er lige ærgerligt hver gang jeg opdager det. Det er den slags IT-virksomheder, der giver min branche et blakket ry. Da jeg blev selvstændig med SEO lovede jeg derfor mig selv, at jeg ville drive min business med hjertet. Det er netop én af grundene til, at jeg er selvstændig – at jeg kan drive min business med hjerte og sjæl på min egen måde. På trods af, at jeg er en del af den hårde IT-branche. For uanset hvordan jeg driver min business, så har jeg min mangeårige erfaring og mine resultater med mig og i sidste ende er det resultaterne der tæller for kunderne.

Kan man tjene penge med hjertet?

Det er det store spørgsmål, når man er selvstændig – og specielt når det er IT-branchen vi taler om. Nogle er af den opfattelse, at IT-branchen er en pengegrisk maskine, hvor der ikke er plads til hjertet. Der findes ligeledes nogle IT-medarbejdere der har valgt branchen, udelukkende fordi der kan tjenes store penge. Eller “bare” fordi de er knalddygtige med computere. Der er ikke noget galt i, at tjene penge, men har man også hjertet med sig? Hvordan behandler man kunderne hver dag? Er dagens mål udelukkende, at narre så mange nye kunder med søgeord, som man ved først rammer side 1 på Google om nogle år? Hvis overhovedet. Eller er det, at man vælger de søgeord for kunderne, som deres bundlinje vil have gavn af på kortest mulig sigt? Jeg mener klart, at god etik vinder flere kunder end pengegriskhed. Kan man overhovedet se sig selv i spejlet om aftenen, hvis man udelukkende tænker på sin egen bundlinje? Det må man gøre op med sig selv, men jeg kan ikke.

Hvis der er noget, som vi kan lære af corona, så må det da være, at vi skal granske vores handlemønstre og vores liv. Når man kommer ud for noget som corona, så kan man vælge enten at indordne sig under de nye forhold ELLER man kan finde nye måder, at gøre tingene på, der virker bedre. De virksomheder der ikke kan genopfinde sig selv under en krise er dem, der går til grunde. Vi har alle set utallige virksomheder i år, som har kastet håndklædet i ringen. De kunne have innoveret med nye tiltag, nye produkter eller gået andre veje. Eller de kunne have reddet deres virksomheder ved hjælp af effektiv og målbar SEO. Hver gang har jeg overvejet, om de da ikke brændte for deres virksomheder. Jeg ved godt, at der sker så meget bag lukkede døre, men inden du trækket stikket i din virksomhed, så spørg dit hjerte til råds. Har du udelukkende din virksomhed, fordi du vil tjene penge eller har du den, fordi det er din passion? Måske kunne du have gjort mere, hvis det er din passion. For kigger du efter løsninger eller efter begrænsninger? Valget er dit.

 

Like eller del denne artikel: